Behöver du hjälp? 
Här finns vanliga frågor och svar

Tickets företagshistorik

Bakgrund

Ticket grundades i december 1989. Det nybildade bolaget var en följd av att SJ gick in som delägare i TMG (Travel Management Group AB), vilket resulterade i tre nya bolag: TMG Ticket AB, Nyman & Schultz Affärsresor AB samt Nyman & Schultz Grupp och Konferens AB. Vid invigningen i april 1990 öppnade Ticket 53 butiker över hela landet.

 

De första åren blev dock tuffa för resebranschen och Ticket, då Sverige kastades in i en djup finanskris. Vid årsskiftet 1991-1992 såldes Ticket till fem medlemmar ur företagsledningen som till en början arbetade i stor uppförsbacke. Men motgångarna vände efter en rad åtgärder och 1993 kunde Ticket för första gången redovisa vinst. Ticket expanderade genom att förvärva och etablera flertalet resebyråer. 

 

År 1996 lyckades Ticket etablera sig som Sveriges största privatresebyrå och året därpå noterades Tickets aktie på OM Stockholmsbörsen. Samma år etablerade Ticket i snitt en ny resebyrå varannan månad. Två år senare, 1999, blev Ticket ägare till den norska resebyråkedjan Via Winge Ferieverden och hälftenägare i Belgiens största oberoende resebyråkedja Ticket BBL Travel. Ticket flyttades från O-listan till A-listan på Stockholmsbörsen. 

2000

Satsningen i Norge fortsätter och under året förvärvas ytterligare en resebyråkedja, Sydenbutikken. Detta gör Ticket till marknadsledare även i Norge. I början av året lanseras Dreamticket.com, en hälftenägd internetresebyrå tillsammans med Rapid Travel Solutions. Dreamticket avvecklas dock i slutet av året. 

2001

Vikande konjunktur och terrorattacken i USA leder till att resandet minskar markant. Ticket genomför flera åtgärdsprogram för att skära ned företagets kostnader. Bland annat avyttras den belgiska verksamheten. Ticket inleder en ny utvecklingsfas som innebär att Tickets roll som detaljist renodlas. 

2002

Ticket blir den första resebyrån i Sverige och Norge som gör det möjligt att boka reguljära paketresor online. Under året sålde Ticket dotterbolaget WorldWide till Fritidsresegruppen och ett femårigt avtal tecknades med Fritidsresor. Ticket tecknar även ett avtal med My Travel. Detta innebär att Ticket börjar sälja Vings totala utbud. Ett nytt telefonisystem inrättas och Ticket får därmed Nordens största virtuella callcenter.

2003

Ticket lanserar en bokningstjänst för flygbiljetter på Internet. Ticket är den första resebyråkedjan i Sverige som möjliggör onlinebokningar av Fritidsresors charterresor. Ticket tecknar dessutom avtal med STS Solresor, vilket innebär att Ticket kan sälja resor ur alla ledande charterarrangörers utbud. Åtgärdsprogrammet som inleddes 2001 uppnåddes. Företagets kostnader hade minskat med 70 miljoner kronor jämfört med år 2000. Dock påverkas föräljningen negativt av kriget i Irak och av lungsjukdomen SARS. 

2004

Resemarknaden återhämtar sig och Ticket genomför stora satsningar på Internet som säljkanal. Onlineförsäljningen fördubblas jämfört med föregående år och den totala försäljningen per årsanställd blir den högsta i Tickets historia. Året avslutas med den tragiska flodvågskatastrofen i Sydostasien. 

2005

Under årets första månader påverkas försäljningen negativt på grund av flodvågskatastrofen i Sydostasien. För att nå långsiktig lönsamhet i Norge avvecklas cirka 15 procent av butikerna och antalet anställda. Ett samarbete med Airtours, Sembo och Detur inleds samtidigt som Ticket förstärker sin multikanalsstrategi genom ökad försäljning vi Internet. Sajterna utvecklas och får samma breda utbud som butikerna har. Säljarna får dessutom genomgå utbildningar i proaktiv försäljning. 

2006

Ticket förvärvar affärsresebyråkedjan MZ Travel och utökar sin verksamhet till att även omfatta affärsresor. Ticket delas således in i två verksamhetsområden: Ticket Affärsresor och Ticket Privatresor. Ticket inleder ett samarbete med Solresor och börjar sälja en ny charterprodukt under namnet Ticket Selection. Ticket tilldelas utmärkelsen "Stora Resepriset" som bästa resesajt av tidningen RES. 

2007

År 2007 uppnår Ticket det bästa resultatet historiskt sett. Ticket Norge visar positivt resultat för första gången. I slutet av december etablerar sig Ticket i Danmark med sajten ticket.dk. Ticket.se utses för andra året i rad till Sveriges bästa resesajt av tidningen RES läsare. 

2008

Återigen sveper en finanskris in över Sverige, vilket påverkar Tickets resultat negativt. Det stora försäljningstappet med påföljande resultatförsämring medför kraftfulla åtgärdsprogram för att minska företagets kostnader. Ticket Selection läggs ned.

2009

Året inleds blygsamt, men vid halvårsskiftet ökar resebokningarna och Ticket tar nya marknadsandelar. Tickets huvudägare, Fons HF, går i konkurs. Aktieinnehavet på 29,3 procent köps upp av Braganza som ägs av Per G Braathen. Ticket inleder samarbeten med MSC Cruises och Golf Plaisir AB. 

2010

Braganza köper allt fler aktier i Ticket och blir till slut ägare av hela Ticket. Utvecklingen av företaget tar ny fart. Den 9 april avnoteras Ticket från NASDAQ OMX. Den kunskap och kompetens som finns i butikerna integreras med webben genom att erbjuda personlig service i realtid. Ticket lanserar en rad nya funktioner, bland annat ett reseforum, ökad närvaro i sociala media och en unik call back-funktion på hemsidan. Den grafiska profilen förnyas och ett ansiktslyft av hela butiksnätet påbörjas. Ticket gör sitt näst bästa resultat någonsin, trots problemen som uppstod i samband med askmolnet från vulkanutbrottet på Island. 

2011

År 2011 påverkas privatresemarknaden negativt av den politiska oron i Nordafrika och den ekonomiska krisen i Europa. Men Ticket forstätter att ta marknadsandelar samtidigt som det satsas mycket på kompetensutveckling av medarbetarna. Försäljningen per årsanställd uppnår den högsta nivån hittills. Ticket fortsätter den offensiva satsningen på sin multikanalsstrategi, som innebär försäljning och service via butiker, telefon och Internet. Sajternas funktionalitet och användarvänlighet utvecklas, vilket bidrar till att onlineförsäljningen ökar med 50 procent jämfört med 2010. Flertalet butiker renoveras och integreras i Tickets nya butikskoncept. 

2012

Den ekonomiska krisen i Europa fortläper och flera flygbolag går i konkurs, vilket påverkar resemarknaden. Trots detta gör Ticket sitt näst bästa resultat någonsin. Ticket satsar ännu mer på multikanalsstrategin som blivit företagets främsta kännetecken. Sajterna får ett nytt utseende för att kunna erbjuda en heltäckande resesajt som dessutom har personlig service. I slutet av året går Ticket in på den finska marknaden med Ticket.fi. Ytterligare butiker byggs om till det nya butikskonceptet. 

2013

Idag är Ticket Nordens största privatresebyråkedja som erbjuder privatresor från alla ledande charter- och researrangörer, kryssningsrederier samt flygbolag, hotell, hyrbilar och evenemang. Det läggs stort fokus på personlig service och personalen utbildas kontinuerligt för att stärka Tickets kompetens och hela tiden ligga i framkant. Allt för att kunna hjälpa kunderna att hitta rätt resa utifrån sina behov. 

Stäng

Hjälp att boka?

Behöver du hjälp eller har frågor?
Ange ditt telefonnummer, inklusive riktnummer, så ringer vi upp dig så fort vi kan!