Behöver du hjälp? 
Ring eller besök våra butiker

Aktuell information gällande utlandsresor med anledning av coronaviruset

På grund av denna extraordinära situation som vi alla befinner oss i just nu är det många som hör av sig till oss. Vår kundservice har därför mycket hög belastning, med långa svarstider på telefon och epost som följd. Vi ber om ursäkt för detta, och ber om er förståelse.

Om ditt ärende inte avser en resa inom den närmaste veckan ber vi dig att avvakta med att kontakta oss. Kunder vars flyg blivit inställda kommer kontaktas i turordning. Eventuell återbetalning kan i dagsläget ta 6-8 veckor.

UD avråder från resor till alla länder

Med anledning av det nya coronaviruset beslutade UD den 14 mars att avråda från icke-nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller till och med 14 april, varefter en ny bedömning kommer att göras.

Utrikesdepartementets information och reseavrådan:
 

Läs mer om UD:s information om åtgärder med anledning av det nya coronaviruset »

Danmark

Den danska regeringen har beslutat att delvis stänga gränsen från och med lördag 14 mars klockan 12:00. Icke-danska medborgare kommer att nekas inresa vid den danska gränsen, och icke-danska medborgare med planerad avresa från Kastrup kommer alltså inte kunna utnyttja sin resa.


Enligt Kastrups polischef kommer dock svenskar som landar på Kastrup att ges möjlighet att resa vidare till Sverige.


Svenska resenärer som reser över Öresundsbron kommer att bli nekade vid gränsen. Detta gäller både bilister och tågtrafikanter.

I nuläget gäller Danmarks stängda gränser t o m den 13 april.

Aktuell information från charter- och researrangörer

•    Ving
•    TUI
•    Apollo
•    Detur
•    Sembo
•    Airtours
•    Jambo Tours
•    Swanson’s
•    Rolf’s flyg och buss
•    Ölvemarks
•    Scandorama
•    Lotus Travel
•    Temaresor

Aktuell information från flygbolag

•    SAS
•    Norwegian Airlines
•    Air France
•    KLM
•    Lufthansa
•    British Airways
•    LOT Polish Airlines
•    Thai
•    Qatar
•    Singapore Airlines

Aktuell information från kryssningsarrangörer

•    Royal Caribbean
•    MSC Cruises
•    Celebrity Cruises
•    Hurtigruten
•    Norwegian Cruise Line

Frågor och svar angående coronaviruset och utlandsresor

Med anledning av den snabbt föränderliga och osäkra situation som råder för resande till följd av det nya coronaviruset avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder. Avrådan gäller i dagsläget till och med den 14 april.


Just nu är det många kunder som kontaktar oss med frågor kring av- eller ombokningar, samt assistans efter inställda flighter.

Vad gäller om jag har en inplanerad resa med avresa efter den 14 april?

UD:s avrådan gäller till och med den 14 april, men kan beroende på utvecklingen komma att förlängas vid behovs. Detta går inte att säga i dagsläget, och vi rekommenderar att följa händelseutvecklingen och avvakta med annan åtgärd för tillfället. Återkom i så fall närmare avresa, eftersom vi just nu i första hand behandlar resor med avresa inom den närmaste veckan.

Kan jag boka om min resa?

Många flygbolag erbjuder ombokning till senare datum. Se vidare under respektive flygbolag kring gällande riktlinjer.

Jag har avbokat min resa, när kan jag förvänta mig återbetalning?

Med anledning av rådande situation har vi idag betydligt längre ledtider än vanligt. Vi sköter återbetalningar så snabbt vi kan, men med anledning av rådande situation måste vi invänta bekräftande från såväl myndigheter som leverantörer. Hanteringstiden för återbetalningar kan just nu uppgå till 6–8 veckor, eller i vissa fall ännu längre.

Varför fortsätter vissa flygbolag att flyga till ett land när UD avråder från resor dit?

En avrådan är en signal om att läget i landet/på resmålet är försämrat – detta kan antingen vara ökad smittspridning, att sjukvården i landet riskerar hög belastning, eller att infrastrukturen påverkas. Det kan dock fortfarande finnas goda och viktiga anledningar att resa även till ett land dit UD avråder från resa. Oavsett avrådan eller inte måste varje resenär fatta egna beslut om sin resa, och varje flygbolag väljer också om de fortsätter flyga till landet eller inte.

Befinner du dig på resmålet just nu?

Om du är ute och reser så är det viktigt att du håller dig uppdaterad kring din hemresa. Om inga förändringar i tidtabellen har skett så kommer din hemresa gå som planerat.


Vid inställda flyg så kommer vi att kontakta dig. Eftersom vi just nu har långa svarstider hos vår kundservice ber vi dig att i första hand kontakta oss om du har fått information om inställt flyg, men ännu inte hört något från oss.


Om den inställda resan var tänkt att avgå inom de närmaste 24 timmarna kan du även vända dig direkt till flygbolaget, för att få hjälp med ombokning.

Vad gäller om jag har en resa bokad till ett område eller land som UD avråder ifrån att resa till efter den 14 april?

Vi rekommenderar alla resenärer att avvakta händelseutveckling och att återkomma närmare avresa. Just nu ber vi alla kunder med avresa längre fram än inom den närmaste veckan att avvakta kontakt, så att vi i första hand kan prioritera kunder med resor inom de närmaste dagarna.

 

 

 

Stäng

Hjälp att boka?

Behöver du hjälp eller har frågor?
Ange ditt telefonnummer, inklusive riktnummer, så ringer vi upp dig så fort vi kan!