Behöver du hjälp? 
Ring eller besök våra butiker

Aktuell information gällande utlandsresor med anledning av coronaviruset

På grund av denna extraordinära situation som vi alla befinner oss i just nu är det många som hör av sig till oss. Vår kundservice har därför hög belastning, med långa svarstider på telefon och epost som följd. Vi ber om ursäkt för detta, och ber om er förståelse. Vi gör allt vi kan för att hantera alla frågor och ärenden så snabbt som möjligt. 

Om ditt ärende inte avser en resa inom den närmaste veckan ber vi dig att avvakta med att kontakta oss. Kunder vars flyg blivit inställda kommer kontaktas i turordning.

 

På grund av den aktuella situationen är hanteringstiden för eventuell återbetalning längre än normalt. Vi kan tyvärr inte ange en exakt tidsram för återbetalningsprocessen men vi kommer naturligtvis göra vårt bästa för att få din återbetalning godkänd av flygbolaget så snart som möjligt.

 

Beroende på förseningar hos flygbolagen kan återbetalningsprocessen ta mellan två veckor till ett år efter det att en ansökan har gjorts till flygbolaget. Först när flygbolaget godkänt ansökan och vi fått pengarna från flygbolaget kan vi genomföra återbetalningen till dig, även i utbetalningsprocessen är det förseningar.


Vi ber alla kunder att hålla sig uppdaterade på relevant flygbolags webbplats för att se flygstatus samt om de tillåter återbetalning eller ombokning. Vi följer flygbolagens riktlinjer, men eftersom situationen idag ändras snabbt kan dessa riktlinjer förändras. 

Om din resa är planerad till längre fram i tiden än inom de närmaste 2 veckorna ber vi dig att avvakta med att kontakta oss. 


Vanliga frågor och svar

1. Hur vet jag om mitt flyg är inställt? 
Information kring flygstatus finns uppdaterad hos respektive flygbolags hemsida. Se länkar längre ner på denna sida. 

2. Kan jag avboka mitt flyg på grund av oro för att resa?
Om inte ditt flyg är inställt gäller generellt sett vanliga av- och ombokningsregler, beroende på vilken biljettyp du har. 

3. Jag har en inbokad charterresa med planerad avresa innan den 15 juli. Vad gäller?
Ving, TUI, Apollo, Airtours och Detur har ställt in sina charterresor med avresa till och med den 15 juli 2020. Respektive arrangör kommer att kontakta dig gällande av- eller ombokning av din resa. Om du inte hör något från researrangören så går det bra att kontakta dem direkt.

4. Jag har en inbokad resa med avresedatum efter den 15 juli, vad ska jag göra?
Om din resa är planerad till efter den 15 juli utgår vi tills vidare att den kommer gå som planerat, så länge inget annat meddelas.

Ticket följer noggrant händelseutvecklingen och UD:s reserekommendationer. Skulle förändringar ske som gäller även efter den 15 juli kommer denna information att uppdateras och vi kontaktar dig gällande vidare åtgärder. 

UD:s avrådan

Med anledning av det nya coronaviruset avråder UD från icke-nödvändiga resor till alla länder fram till den 30 juni. Därefter hävs avrådan för resor till Belgien, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Luxemburg, Portugal, Schweiz och Spanien.

För övriga länder inom EU, EES och Schengen kvarstår avrådan till och med den 15 juli och för resor till resten av världen är avrådan förlängd till 31 augusti.

Utrikesdepartementets information och reseavrådan:
 

Läs mer om UD:s information om åtgärder med anledning av det nya coronaviruset »

Danmark

Den danska regeringen har beslutat att delvis stänga gränsen från och med lördag 14 mars klockan 12:00. Icke-danska medborgare som vill resa in i Danmark kan förvänta sig att nekas inresa vid den danska gränsen, däribland flygplatserna, med mindre de har ett nödvändigt ärende.

 

Här kan du läsa vad som räknas som ett nödvändigt ärende »

Aktuell information från charter- och researrangörer

•    Ving
•    TUI
•    Apollo
•    Detur
•    Sembo
•    Airtours
•    Jambo Tours
•    Swanson’s
•    Rolf’s flyg och buss
•    Ölvemarks
•    Scandorama
•    Lotus Travel
•    Temaresor

Aktuell information från flygbolag

•    SAS
•    Norwegian Airlines
•    Air France
•    KLM
•    Lufthansa
•    British Airways
•    LOT Polish Airlines
•    Thai
•    Qatar
•    Singapore Airlines

Aktuell information från kryssningsarrangörer

•    Royal Caribbean
•    MSC Cruises
•    Celebrity Cruises
•    Hurtigruten
•    Norwegian Cruise Line

Vad gäller om jag har en resa längre fram i tiden till ett land dit UD avråder från resor?

UD:s avrådan kan både komma att förlängas eller förkortas. Detta går inte att säga i dagsläget, och vi rekommenderar att följa händelseutvecklingen och avvakta med annan åtgärd för tillfället. Återkom i så fall närmare avresa, eftersom vi just nu i första hand behandlar resor med avresa inom den närmaste veckan.

Kan jag boka om min resa?

Många flygbolag erbjuder ombokning till senare datum. Se vidare under respektive flygbolag kring gällande riktlinjer.

Jag har avbokat min resa, när kan jag förvänta mig återbetalning?

Med anledning av rådande situation har vi idag betydligt längre ledtider än vanligt. Vi sköter återbetalningar så snabbt vi kan, men med anledning av rådande situation måste vi invänta bekräftande från såväl myndigheter som leverantörer. Hanteringstiden för återbetalningar kan just nu uppgå till 6–8 veckor, eller i vissa fall ännu längre.

Varför fortsätter vissa flygbolag att flyga till ett land när UD avråder från resor dit?

En avrådan är en signal om att läget i landet/på resmålet är försämrat – detta kan antingen vara ökad smittspridning, att sjukvården i landet riskerar hög belastning, eller att infrastrukturen påverkas. Det kan dock fortfarande finnas goda och viktiga anledningar att resa även till ett land dit UD avråder från resa. Oavsett avrådan eller inte måste varje resenär fatta egna beslut om sin resa, och varje flygbolag väljer också om de fortsätter flyga till landet eller inte.

Befinner du dig på resmålet just nu?

Om du är ute och reser så är det viktigt att du håller dig uppdaterad kring din hemresa. Om inga förändringar i tidtabellen har skett så kommer din hemresa gå som planerat.


Vid inställda flyg så kommer vi att kontakta dig. Eftersom vi just nu har långa svarstider hos vår kundservice ber vi dig att i första hand kontakta oss om du har fått information om inställt flyg, men ännu inte hört något från oss.


Om den inställda resan var tänkt att avgå inom de närmaste 24 timmarna kan du även vända dig direkt till flygbolaget, för att få hjälp med ombokning.

Stäng

Hjälp att boka?

Behöver du hjälp eller har frågor?
Ange ditt telefonnummer, inklusive riktnummer, så ringer vi upp dig så fort vi kan!