Behöver du hjälp? 
Ring eller besök våra butiker

0771 - 45 67 00 Contact image

Resegarantier

Ticket har ställd resegaranti hos Kammarkollegiet. Resegarantin är ett ekonomiskt skydd för resenärer när resor blir inställda eller avbrutna. Då kan man ansöka om ersättning ur resegarantin.

 Resegarantilagen gäller för:

  • Paketresor
    En paketresa är ett arrangemang som består av transport och inkvartering eller någon av dessa tjänster i kombination med en turisttjänst, som t ex hyrbil, teaterbiljetter eller inträde till en idrottsanläggning. Om paketresan inte innehåller någon inkvartering, måste den vara längre än 24 timmar.  En paketresa säljs till ett helhetspris eller till skilda priser som ändå är knutna till varandra. Resegarantin ska finnas för alla paketresor, oavsett om de säljs till privatpersoner eller företag.
  • Paketliknande resor
    Resegarantin omfattar även de privatpersoner som köper paketliknande resor bestående av separata transport- och inkvarteringstjänster som sedda tillsammans uppvisar väsentlig likhet med en paketresa. Kombinationen bör framstå som en naturlig enhet.
     
  • Stolsförsäljning
    Resegarantin gäller för de privatpersoner som bara köper en transport som sker tillsammans med en paketresa, t ex på ett charterplan eller en buss. Den som enbart köper en reguljär biljett är inte skyddad av resegarantin.
     
  • Utbildningsresor
    Den som köpt en resa som består av transport och utbildningsvistelse med inkvartering i form av boende i värdfamilj kan få ersättning ur resegarantin. Detta gäller även om inkvarteringen är gratis.
     

Ansökan om ersättning skall ha kommit in till Resegarantinämnden senast tre (3) månader efter det att resan blivit inställd, avbruten eller av annan anledning inte blivit av.

För mer information gå in på Kammarkollegiet eller ring Kammarkollegiet på telefon 08 700 08 00.

Stäng

Hjälp att boka?

Behöver du hjälp eller har frågor?
Ange ditt telefonnummer, inklusive riktnummer, så ringer vi upp dig så fort vi kan!