FAQ - Vanliga frågor och svar


Tickets köp- och resevillkor

Läs Tickets köp och resevillkor »


Frågor om dina färdhandlingar

Hur och när får jag mina biljetter?


Charter:
Biljetten e-postas eller postas till dig direkt från arrangören enligt dina val vid bokningstillfället.

Flygbiljetter, hotell samt hyrbilsvouchers e-postas till dig. (Undantag finns, läs mer i våra särskilda köpvillkor).

Skulle du vilja ha dina resehandlingar postade hem till dig går det bra mot en avgift.

Ibland hamnar mail i Promotions/Kampanjer eller skräpkorgar trots att innehållet är viktigt. Snälla kolla i samtliga flikar och korgar i din mail, och om de fortfarande saknas 24timmar efter betalning bör du ringa oss på 0771-456 789.
 

Till sidans topp


Allmänna frågor

Har Ticket ställt säkerhet enligt resegarantilagen?


Ja, givetvis har Ticket har ställt säkerhet enligt resegarantilagen.
Läs mer om resegaranti »

Sök på Ticket hos kammarkollegiet »

 

 

Hur långt i förväg respektive sent kan jag beställa resor?

Flyg: Flyg kan du normalt boka tidigast ca 11 månader före din avresa. Av praktiska skäl är det inte möjligt att beställa flygbiljetter med kortare framförhållning än 2 dagar på Ticket.se. Behöver du resa tidigare? Ring oss på 0771 - 45 67 00

Hotell: Av praktiska skäl är det inte möjligt att beställa hotell med kortare framförhållning än 2 dagar. Om du behöver boka ett hotell med kort framförhållning, ring oss på 0771 - 45 67 00
 

Hyrbil: Av praktiska skäl är det inte möjligt att boka hyrbil med kortare framförhållning än 4 dagar. Om du behöver boka en hyrbil med kort framförhållning, ring oss på 0771 - 45 67 00

 

När är bokningen bindande?

Bokningen blir bindande när du genomför en betalning eller väljer att bli fakturerad för din beställning.
 

 

Till sidans topp


Resor för minderåriga

Finns det barnrabatter för barn äldre än 11 år?

Vissa flygbolag frångår de generella reglerna för barnrabatter (2-11 år) och därför rekommenderar vi dig att ta kontakt med oss på telefon 0771 - 45 67 00 eller besök någon av våra Ticketbutiker om du reser med barn som är mellan 12–17 år. 

Var hittar jag intyg för minderåriga?


Du kan gå in i närmaste Ticketbutik och hämta det eller ladda ner det här.

 

Hur bokar jag ensamåkande barn/ungdomar under 18 år?

Vi kan inte hantera bokningar med ensamåkande barn på hemsidan utan hänvisar till våra Ticketbutiker.

 

Till sidans topp


Bagagefrågor

Hur mycket bagage får jag ta med mig på resan?

Allt fler flygbolag tar idag extra betalt för bagage på sina billigaste flygbiljetter. Om du är osäker vad som gäller för din flygning så ber vi dig läsa bagagereglerna hos ditt flygbolag här

Vart vänder jag mig när mitt bagage är försenat eller har gått sönder?

Du ska kontakta ditt flygbolag eller representant för ditt flygbolag på den ankommande flygplatsen för mer infromation.

 

Till sidans topp


Av och ombokning

Kan jag boka om min resa?

Det finns inget rakt svar på denna fråga, utan det beror helt på vilken typ av biljett du köpt och med vilket bolag. Det är inte så vanligt att du erbjuds ombokning på ekonomiklassbiljetter, men kontakta oss gärna så kontrollerar vi reglerna på just din resa. Om det finns möjlighet att boka om är det alltid förenat med en viss kostnad. I våra resevillkor kan du läsa mer om ombokning.

Kan jag boka av min resa?

Flygbiljetter är generellt inte av- eller ombokningsbara. Om du köper Ticket Garanti så försäkrar du dig mot alla oförutsägbara händelser och har möjlighet att boka av utan krav på läkarintyg. Avbokning kan göras upp till 3 timmar före avresa. Gäller ej charterresor och vissa resor arrangerade av paketresearrangörer. Läs mer om Ticket Garanti »

Till sidans topp

 


Betalning av din resa

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Om inte resan betalas inom angiven tid avbokas den med automatik.

Kan jag betala med kreditkort på ticket.se?

På ticket.se accepterar vi betalning med skandinaviska MASTERCARD och VISA.

Om du vill betala med utländska kort så hänvisar vi dig till någon av våra butiker »

 

Kan jag betala med min Internetbank på ticket.se?

Du kan betala med Internetbank på resor med reguljärflyg, hotell och/eller hyrbil.

På ticket.se accepterar vi internetbetalningar från Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB.

Kan jag betala med presentkort på ticket.se?


Ja, du kan betala med Tickets elektroniska presentkort i form av e-mail eller SMS. Önskar du betala med Tickets papperspresentkort måste du vända dig till någon av våra Ticketbutiker före sista betaltid.

Vad händer om jag tappat bort mitt presentkort?
Borttappade presentkort ersätts inte.

Kan jag lösa in ett presentkort och få pengar tillbaka?
Nej, ett presentkort kan inte bytas mot kontanter.

Hur länge gäller Tickets presentkort?
Tickets presentkort är giltigt i 3 år från köptillfället (laddningsdatum).

Köp presentkort via hemsidan »

Kan jag boka på ticket.se och betala i en Ticketbutik?

Önskar du betala din onlinebeställning med kredit eller betalkort i någon av våra Ticketbutiker är det möjligt mot en förmedlingsavgift på 150 kr. Vid betalning i butik med Ticketkort eller Tickets presentkort tillkommer ingen förmedlingsavgift. Resan avbokas automatiskt om betalningen inte är Ticket tillhanda före sista betalningstidpunkt som du fick när du bokade resan. Denna tid gäller även om du väljer att betala i någon av våra butiker.

Kan jag boka i en Ticketbutik men betala på ticket.se?


Ja, du får ett ordernummer och ett kundnummer av din Ticketsäljare och kan då betala din resa på ticket.se via "betala resa" som du hittar i högst upp på sidan eller genom att klicka här.

 

Ticketfaktura - När kommer min faktura?

Din faktura kommer från Resurs Bank, någon gång mellan 15:e och 20:e månaden efter att du gjort din bokning.
Fakturan ska betalas senast den sista dagen i den månad du får fakturan.
Ex. Du bokar 7 maj - fakturan kommer till dig någon gång mellan 15-20 juni - du ska betala fakturan senast 30 juni.

Observera att fakturan ska betalas till de, av Resurs Bank, angivna uppgifterna, inte till Ticket.

Kan jag delbetala min resa?

Ja genom att ansöka om ett s.k. Ticketkortet. Kortet ger dig två olika möjligheter att finansiera dina resor. Antingen delbetalar du räntefritt eller så sparar du ihop till resan med hög ränta, eller varför inte en kombination? Du väljer själv vilket som passar dig bäst.

Information & ansökan om Ticketkort »

Till sidans topp


Frågor om din flygresa

Varför behöver jag ange en titel när jag bokar en resa?

Titel är en internationellt regel bland flygbolagen och används av dem för vikt/balansberäkning inför flygningar.
En titels uppgift är att informera flygbolaget om könet på passageraren och har inget att göra med om man är gift eller ogift.
På Ticket.se används Mr (Herr) för män och Ms (Fröken) för kvinnor.

Hur används Å, Ä, Ö på flygbiljetter?

Språket som används i flygbokningssystemen är engelska. För att våra svenska bokstäver Å, Ä och Ö ska fungera i dessa system måste de översättas.
Å blir oftast AA (ibland A), Ä blir AE (ibland A) och Ö blir OE (ibland O).

 

Hur återbekräftar man hemresan?

Vissa flygbolag kräver att man återbekräftar sin hemresa. Oftast gäller detta när man reser på en resa lite längre bort eller om man stannar borta en längre tid. Hemresan återbekräftar man då genom att kontakta flygbolaget på destinationen ca 3 dagar innan hemresa. Telefonnummer och adresser finns att hitta på flygbolagens hemsidor.

På alla resor kan tidtabellsändringar uppstå. Tänk på att alltid kontrollera din resa innan avresa genom att ange bokningsnummer och efternamn på www.checkmytrip.com samt att också kolla med ditt flygbolag.

 

Måste jag resa i den ordning sträckorna står i min biljett?

Ja, utskriven flygbiljett måste användas på de sträckor i den följd som angivits i biljetten, då flygbolaget avbokar hela biljetten om resenär inte utnyttjat till exempel första sträckan

 

Kan jag önska sittplats på flyget?

Om du vill framföra önskemål till flygbolag som t ex specialkost eller sittplats är du välkommen att e-posta dina önskemål till oss på ticket@ticket.se. Observera att vi aldrig kan garantera önskemål, vi kan endast framföra dem till flygbolaget. 

Kan jag checka in till flyget online?


Flertalet flygbolag erbjuder online-check in. Vi har listat några av de flygbolag som erbjuder check in online för att du ska kunna få en smidigare start på din resa.

Checka in online »

Till sidans topp


Skriv ut din flygbiljett

Strax efter att dina flygbiljetter är betalda och du mottagit ditt bekräftelsemail kan du logga in på checkmytrip.com och skriva ut dina flygbiljetter. Bokningsreferensen som du behöver för inloggning på checkmytrip.com finns i ditt bekräftelsemail. Har du ej mottagit ditt bekräftelsemail vänligen kontrollera samtliga korgar och flikar i din mail. Om du fortfarande saknar ditt mail 24 timmar efter betalning, vänligen kontakta oss på telefon 0771 - 456 789.

Om du av någon anledning tappat bort dina flygbiljetter loggar du bara in och skriver ut dina flygbiljetter igen.

På alla resor kan tidtabellsändringar uppstå. Tänk på att alltid kontrollera din resa innan avresa. Det gör du också på checkmytrip.com »

 

Skriv ut din flygbiljett på checkmytrip.com »
Logga in med bokningsreferens och efternamn. Skriv efternamn exakt som i bokningen.
 

Checkmytrip finns också för smartphones.

Ladda ner för Iphone här »
Ladda ner för Android här »

 

Till sidans topp


Intyg, Visum och pass

 

Pass och visum?

Det är ditt ansvar som resenär att inför resan ha giltigt pass, visum, visum för mellanlandning eller andra eventuella dokument som krävs.

Många länder kräver att passet är giltigt i minst 6 månader efter hemresedatum. Viseringsregler förändras ofta, så även om du rest till ett land tidigare och då inte behövt visum, är det klokt att kontakta landets ambassad/konsulat och kontrollera det igen.

 

Resa till USA eller mellanlanda i USA!

I god tid (senast 72 tim) före inresa till USA måste du ansöka om inresetillstånd via https://esta.cbp.dhs.gov/ OBS! Detta gäller för svenska medborgare - andra regler kan gälla för andra nationaliteter. Om du är medborgare i annat land så är det upp till dig att undersöka vad som gäller.

Du måste även fylla i alla uppgifter i ett annat formulär, APIS. 
Fyll i ett APIS-formulär här »

Ifyllt formulär ska tas med under resan då det kan komma att behöva visas upp på flygplatsen. 

Till sidans topp


 

Reseförsäkring

Behöver jag reseförsäkring?

Beroende på vad din hemförsäkring täcker är behovet av reseförsäkring olika från person till person. Vi rekommenderar att du alltid är fullt försäkrad på din resa. 

Mer information här »

Till sidans topp


När något har gått fel på resan

Var hittar jag information om flygpassagerarens rättigheter?


Information om flygpassagerares rättigheter finns att läsa hos SRF
» Klicka här 

 

Reklamation av resa

Vi vill gärna dela dina upplevelser och synpunkter. Om inte allt varit till belåtenhet är det viktigt att man på plats försöker rätta till problemet. Påtalar man inte problemet omgående innebär det att vi inte får chans att hjälpa dig att rätta till felet och då är det svårt att få ersättning när man kommer hem. Har vi inte lyckats rätta till problemet på plats, fyller du i detta reklamationsformulär.

Problem med hotell

I första hand hänvisar vi dig till hotellets reception för att påtala bristerna. Om inte det hjälper så hänvisar vi till journumret på den hotellvoucher som du fått på mail frånTicket.
 

 

Till sidans topp


Övriga frågor

Hur fungerar en bokningsförfrågan?


Har din sökning resulterat i en förfrågan så innebär detta att vi kommer kontakta dig med information om tillgänglighet och pris inom 24 - 48 timmar.

Vad är Blandade flygbolag?

 

Blandade flygbolag betyder att en resa är sammansatt av 2 enkelbiljetter, oftast med 2 olika flygbolag, t ex Norwegian på utresan och SAS på hemresan.

Detta innebär att om ena flygningen, av någon anledning, inte genomförs som planerat, så avbokas/ändras INTE den andra flygningen per automatik. Kunden måste själv ta kontakt med Ticket för att boka om den andra biljetten och kunden får själv stå för eventuella kostnader.

Det är viktigt att notera var flygningen avgår respektive landar, då detta kan skilja mellan de 2 enkelbiljetterna.

Exempel: Om en resa till London är med Norwegian på utresan och SAS på hemresan, landar man på London Gatwick och reser hem från London Heathrow.

Vad är SMS-tjänst?

På Ticket.se kan du köpa en SMS-tjänst som ett tillägg till din flygbokning.

Du får då ett SMS med information rörande din flygresa i din mobil, 24 timmar innan du ska resa. SMSet innehåller:

  • Flygbokningsnummer
  • Flygnummer
  • Avgångs- och ankomsttid samt om flyget är i tid
  • Flygplats samt terminal för avgång och ankomst
  • Väder och valutainfo

Vissa flygbolag erbjuder mobil check-in. Om din resa sker med något av dessa flygbolag kommer ditt SMS att innehålla en länk som leder dig till check-in. På så sätt kan du checka in när och vart du vill.

Check-in information i SMS-tjänsten fungerar idag på följande flygbolag:

  • Air France
  • British Airways
  • KLM
  • Lufthansa
  • SAS
  • Swiss
  • Thai Airways

Informationen som ges i SMS fråntar inte resenären skyldigheten att infinna sig på flygplatsen enligt krav som flygbolagen ställer.

Kan jag boka transfer hos Ticket?


Ja, transfer erbjuds hos samtliga charter-arrangörer samt på vissa reguljära resor. För mer information om transfer på reguljära resor Klicka här »

Vad händer vid en dubbelbokning?

Om beställaren, eller annan person, gör flera bokningar med samma flyg, i samma namn och med samma e-postadress, kan flygbolaget automatiskt avboka samtliga bokningar. Flygbolagen tar inte hänsyn till hur bokningarna tillkommit, d v s om det är en eller flera olika resebyråer som gjort identiska bokningar. För att undvika dubbelbokningar ska man alltså inte göra samma bokning på olika resebyrå eller web-sidor.

 

Ticket är inte ansvariga för dessa avbokningar oavsett om bokningen gjorts på en annan websida än Ticket.se eller via en annan resebyrå.

Hur gammal måste jag vara för att hyra bil i USA?

 

För att få hyra bil i USA måste du vara minst 18 år gammal (minimumålder kan variera beroende på bilkategori du väljer samt vilken delstat du hyr i) samt haft körkort i minst ett år. För förare under 25 år kan en extra avgift tillkomma lokalt. Vi rekommenderar internationellt körkort, utöver ditt nationella.

 

Hur vet jag vilka flygbolag som förbjudits inom EU?

Vi på Ticket säljer inte något flygbolag som förbjudits att flyga inom EU. Om du ändå vill se vilka flygbolag som är svartlistade av EU som hittar du listan här: EU:s svartlistade flygbolag »

Till sidans topp

IO